Alacati - Törökország (2000 július)

Egy feltörekvő kisváros az Izmir-félszigeten.
Rendkívül barátságos emberekkel lehet találkozni ezen a vidéken, nagyon szeretik a turistákat. Talán a két hetes nyaralásban (a szörfözésen kívül) ez a legszebb emlékem, a törökök barátságossága, vendégszeretete.

Két lehetséges útvonal vezet ide :

Az egyik Románián keresztül: (Távolság : kb. 2000 km, utazási idő: kb. 46 óra)
Bp - Arad - Temesvár - Lugoj - Caransebes - Dobeta - TurnuSeverin - Craiova - Calafat - Vidin - Vraca - Botevgrad - Sofia - Plovdiv - Haskovo - Svilengrad - Edirne - Gelibolu - Eceabat - Canakkale - Edremit - Menemen - Izmir - Alacati

A másik Jugoszlávián keresztül: (Távolság: kb. 1800 km, utazási idő: kb. 30 óra)
Bp - Subotica - Novi Sad - Belgrad - Nis - Dimitrovgrad - Sofia - Plovdiv - Haskovo - Svilengrad - Edirne - Gelibolu - Eceabat - Canakkale - Edremit - Menemen - Izmir - Alacati

Költségek:

Jugoszlávia: 40 DM (autópályadíj )
Bulgária: 43 DM (úthasználat + fertőtlenítés + nem tudom mi )
Törökország: 115 DM ( vízum (40) + nem tudom mi (2x20) + autopálya (20) + komp (15)

Üzemanyag árak (95 ólommentes):
Itthon ti is tudjatok
Jugoszláviában nem tankoltam
Bulgáriában : 170 Ft
Törökországban : 280 Ft
Romániában :130 Ft
Igy ti is tudtok egy kis kalkulációt készíteni , ha kedvet kaptatok Alacatihoz.

Az utazási időben benne vannak a határokon való ellenőrzések is , de az alvások nincsenek, ami a tempómat illeti autópályán is max. 100-110-zel mentem. Viszonylag zökkenőmentes a határokon való átjutás, de Jugoszláviában és Bulgáriában számolni kell azzal, hogy a rendőrök megbüntetnek. (Bulgária: 10 DM, Jugoszlávia: 200 DM, amit sikerült 60 DM-re lealkudnunk.) Mi odafele Románián keresztül mentünk, de ezt az útvonalat nem ajánlom senkinek. Hazafele már Jugoszlávián keresztül jöttünk.

Szálláslehetőségek:

- Hotel Süzer, közvetlen a spot közelében, gyönyörű luxusszálló, minden igényt kielégít, egyetlen baj csak az vele hogy 150 USD egy éjszaka.(sajnos nem itt laktunk)
- 10 személyes lakóházak bérelhetők a városban 50 DM/éj áron
- Panziók közvetlenül a spotnál 20 DM/éj áron
És végül a mi kis lakhelyünk: Közvetlenül a vízparton van egy kemping (Planet Windsurfing) ahol 10 DM/éj áron lehet bérelni egy sátorhelyet, teljesen mindegy hogy lakókocsi, lakóautó, vagy sátor, és teljesen mindegy hányan alszotok ezen alkalmatosságokban. A kemping étterme elég jó, bár 10% -al drágább az átlagnál. Zuhanyzó és wc van.( itt azért még van fejlesztenivaló)

Spot

Maga a spot egy tengeröböl ahol hosszanti irányban felgyorsul a szél, viszonylag sima a víz, tehát az öbölben keresztbe tudsz menni, a túlpart kb. 1-1.5 km és az öböl feléig derékig-mellig ér a víz.

Szél

Az első héten gyakorlatilag éjjel nappal fújt a szél kb. 10 órától már 5.5 m2–es vityóval és 100 liter körüli deszkával lehetett száguldozni. A második hétből 6 nap a nagyvitorlásoknak kedvezett 8-asokkal és 150 liter körüli deszkákkal mentek. Ez egyébként nagyon ritka, a gyenge szél oka az volt hogy Közép-Európát megzavarta egy hidegfront, ha emlékeztek még forgószél is volt a Balatonon. Valamint az utolsó nap újra 5.5 m2-es szél volt .
Én összességében jónak ítélem a két hetet, rengeteget szörföztem és rengeteget fejlődött a szörftudásom. Remekül lehet a fordulókat gyakorolni. Teljesen kifújt, egyenletes termikus szél fúj.

Árak, látnivalók Törökországban:

Mint már írtam az üzemanyag drágább mint itthon, abc-ben azonos árakat találsz a hazaival, éttermek 10-20%-al olcsóbbak mint itthon, gyümölcs kicsit drágább mint itthon, de érdemes mindent kipróbálni, mivel nagyon finomak, különlegesség például hogy van olyan őszibarackjuk aminek darabja közel fél kiló, óriási. Ára kb. 250 Ft/kg volt átszámítva.
Szinte minden este elmentünk sétálni valahova, érdemes elmenni Ilicába ( 5 km ), remek éttermek, szórakozóhelyek várják a turistákat, valamint Cesme (10 km) egy igazi török város sok látnivalóval, töménytelen mennyiségű étteremmel, bazárok, üzletek egész sora, nagyon hangulatos.

Végezetül néhány kép kedvcsinálónak, melyeket nem mi készítettünk, a netről szedtem le. Itt a kemping melletti szörfkölcsönzők láthatóak, valamint pár akció kép .