Fuerteventura - Kanári szigetek - Spanyolország (2009)

Cofete beach
Corralejo előtt
hullám surf La Pared
Punte de Jandia

Gondolom nem kell senkinek bemutatni. Áprilistól szeptemberig fúj az északkeleti passzátszél, fokozatosan erősödve, a nyári hónapokra elérve maximumát, majd gyengülve. A legjobb szezon július és augusztus, ekkor szinte mindig fúj a napi 7 bft. Szél egész évben várható, bár aki télen (október-március) megy, nagy vitorlákkal készüljön. A szigeten több spot is található, de a leghíresebb Sotavento strandja, a szörf világkupát is itt szokták megrendezni. Itt található René Egli első számú szörfcenterje is. Ezen kívül több helyen is szörföznek (La Pared, Cotillo), de ami még említésre méltó, az Majanico, hullámszpot. Itt főleg a téli hónapokban alakulnak ki embert próbáló hullámok, a szörfözést a sziklás vízreszállás is nehezíti.

Helyszín

Costa Calmaban szálltunk meg, ahonnan egy ugrás René Egli első centere, de van egy Fanatic szörfkölcsönző is. Általánosságban elmondható, hogy a szél itt rosszabb, sokkal pöffösebb, mint pár kilométerrel lejjebb, René Egli kettes számú kölcsönzőjénél. A két hely között a kölcsönző mikrobusza ingyenesen igénybe vehető. A bérlés drága, érdemes jó előre lefoglalni, 246 euró egy hétre biztosítással elő- és utószezonban. Napi bérlés nincs, 3 órára 55 euró, minden további óra plusz 5 euró. Mi látva az időjárást, napi bérlés mellett döntöttünk, és sajnos jól is jártunk vele. A szél általában 13-14 óra körül támad fel, és estig fúj, feltéve ha a felmelegedés is rásegít. Jó szélre számíthatunk negyedholdkor, teleholdkor viszont rossz a szél, gyakran el is marad. Ha reggel nagyon száraz, nagyon meleg, és poros a levegő, akkor megjött a Calima, a Szahara felől érkező homokvihar, ilyenkor a szél is eláll 1-3 napig. Előfordulhat az is, hogy az északkeleti szél nem fordul be az öbölbe, hanem a nyílt tengeren süvít el. Ilyenkor érdemes lehet elautózni Taralejo-ba, hátha ott fúj a szél, mert az jobban benyúlik a tengerbe.

Statisztika, tapasztalat:

Ottlétünk alatt 6 napból háromszor fújt délután a szél, kb. 14-től 17-ig. Az egyiket kirándulás miatt lekéstük, akkor 5-7 m2 között mentek az emberek. Másodjára 110-es JP táblát és 6.5m2 vityót hajtottam, míg utoljára 7,2m2-t és 130 JP Excite Ride táblát választottam. Ami tetszett, hogy a legnagyobb helyi FS arcok sem szégyenlik elővenni a 140-es táblát 7-9 körüli vityókal, és önfeledten tudnak száguldozni, ahelyett hogy a szelet szidnák a partról leheletnyi vásznaikkal. A víz a nem túl erős szél miatt sima volt, kijjebb chop-os, ha igazán fúj akkor hullámos, de nem tudom mennyire. Az idei évben elég gyenge volt a statisztika, nekünk is bejött minden rossz (Calima, eső esett majdnem minden nap). Remélhetőleg ez a trend nem marad jövőre :)

Utazás, szállás:

Itthonról nehezen közelíthető meg, mindenképpen bonyolult az eljutás. Németországból tonnányi közvetlen charter járat van, de oda ugye el is kéne jutni. Talán Bécsből is van charter, de nem annyi. Budapestről csak átszállással közelíthető meg, Spanyolországba kell eljutni Malév, Wizz, Vueling stb. valamelyikével, és onnan Easyjet visz el normális árakon. El lehet menni a többi szigetre közvetlenül, és onnan a szigetek közt repkedő légitársaságok gépeivel eljutni, de az sem olcsóbb. Mi Madridig mentünk Malévval, onnan Easyjet-tel tovább. Sajna utolsó nap a menetrend miatt (Easyjet éjfél körül érkezik, Malév reggeli járata 8:30-kor száll fel) befigyelt egy éjszaka a reptéren, de ki lehetett bírni. Szállásunk rendkívül igényesen felszerelt apartmanban volt (LCD TV, hi-fi, mikró, mosógép stb.), a többiről nem nyilatkozom, mert mi baráti áron kaptuk meg.

Szél statisztika 2009 Szél statisztika 2009

Egyéb

A sziget van akinek kopár, kevés látnivalót kínál, de van akinek nagyon bejön. Nekem tetszett, de igazából egyik csoportba sem tartozom. Sokat kirándultunk, minden nap újabb csodákat ismertünk meg, és mindig lekötött a sziget. Érdemes felmenni északra Corralejo homokos strandjaihoz, ill. lemenni Cofete-be, Punta de Jandía-ba. Számítsunk rá, hogy ide, és még sokfelé csak lánctalpassal döngölt földút megy, 20-25 kilométerre nyugodtan számoljunk 1-1,5 órát. Sajnos a híres American Star már nem áll, de az orr részéből kicsi még látható. Érdemes megkóstolni a helyi kecskés dolgokat (sajt, pörkölt) ill. a halételeket (pl. Morro Jable-ban). Bérelni autót célszerű, anélkül nehéz mozogni. Ha valaki bírja a macerát (busszal szállítanak a reptérről a gyártelepre, ahol legalább egy órát vársz a puttó kocsidra), az nyugodtan bérelhet olcsó helyen, mint mi tettük (Orlando, persze mindezeket nem tudtuk előre). Aki nyűgösebb, válasszon a nagy nevek közül (Herz, Avis stb.). A sziget híres még a hullámszörfözési lehetőségeiről is, sokkal több szörfkölcsönző és szörfiskola van, mint széllovaglásban.