Izrael (2004)

Szörfözés Izraelben:

Alapos tapasztalataim nincsennek, mert vagy a munka, vagy az országjárás miatt nem került sok idő a szörfözésre. Azért nagyon nem sajnálom, mert 4 hónap alatt nem sokszor volt nagy szél.

Időjárás:

Az idő nagy részében Tel-Avivban a tengerparton laktam. Júliustól szeptember végig minden nap 1-1.5 méteres hullámok voltak, de sokszor 2-3 méteresekkel is találkoztunk. Ezért akinek van, hullámlovagló-deszka nélkül ne induljon útnak ebben az időszakban. Állítólag november körül az "ősz" közeledtével a szelek befordulnak északira, és nagyobb gyakorisággal fújnak. Leírások szerint télen szeles az idő, de ekkor már nem voltam kint. Gyenge termikus szél fújdogál, délutánra sokszor akár 3-asra, gyenge 4-esre is erősödött, amit csak a kite-osok használtak ki. Még november végén is 18-20 fok körül volt esténként, a vízbe akkor is bőven elég egy shorty. Eilat Izrael déli csücske a Vörös-tengeren, az Aquabai-öböl másik oldalán. Ottlétünkkor (2 nap október közepén) a déli órákban fújt a 3-4 bft körüli szél, a víz meleg volt, a levegő pedig 42 fok. A Kineret-tavat (Genázáreti-tó, Galilei-tenger, ahogy tetszik) kétszer érintettük szeptember környékén, mindkétszer 7-8 körüli vitorlákkal csúsztak az emberek. Ja, és amit kihagytam: július vége, augusztus eleje körül vigyünk "védőruhát" Tel-Avivba, mert akkor "rajzanak" a medúzák, a fürdés kellemetlen csípésekkel járhat. Télen esős időszak van, eső csak ekkor esik, elég sokszor belefuthatunk esőzésekbe.

Híresebb spotok:

Tel-Aviv, Chinky Beach: a híres tengerparti sétányon, a volt Delfinárium tövében. 80 sékel/óra körül van a bérlés, a cuccokat nem tudom, mert az alkalmazott erősen negatív hozzáállása örök életre elriasztott innen. Itt lehetőség van kite-bérlésre is, többnyire kite-osok gyülekeznek.
??? Beach: a kikötőtől (nemal) és az uszoda között félúton: ez az igazi windszörf placc, kölcsönző is van. Idő és szél hiánya miatt nem teszteltem.
Herzliyya: többnyire csak kite-osokat láttam a parton.
Haifa: kedvelt vízreszállási hely a Carmel-hegy (felvonó) alatt.
Tiberias (Kineret-tó), Eilat: kölcsönzőt egy helyen találtunk, az Coral Beach-től visszafelé Eilat központjának irányában. Kölcsönzési díj 80 sékel/óra (kb. 3300 ft), ezért kb. 3(!!) darab vitorla és deszka közül választhatsz. Az érkezési sorrend nem számít, a meglévő vitorlált és deszkát véletlenszerűen állítják össze. Ottjártamkor egy cucc volt, ami a szélhez abszolút nem illett. Pihenés közben lenyúlták a cuccot más kölcsönzők, ezért 10 percet várni kellett, de viszonylag a szélhez jobban alkalmazkodó szerkót kaptam meg. A felszerelés kb. 5 éves, de a fentebb leírtak tükrében nem hiszem hogy sokan akarnának itt kölcsönözni. A határ járható, ha véletlenül itt vagyunk, szerintem érdemesebb Aquabában próbálkozni, de erről nincs tapasztalatom (mi feláldoztuk a jordán szörfözést a kultúra (Petra) oltárán, de nem bántuk meg).

Szállás:

Youth hostel-t rengeteget láttam, a tengerparti szállodák drágák, de elképzelhetetlenül sok van belőlük mindenhol. Ha minden kötél szakad, a tengerparton is lehet nyáron aludni, mi is ezt tettük egyik éjszaka Eilatban októberben (reggelre 29 fokra csökkent a hőmérséklet). Másik éjjel az egyiptomi határ közelében az út jobboldalán fekvő bungalótelepen találtunk 3 szobás bungalót 9000 forintért (per bungaló) reggelivel.

Árak:

A napi megélhetés jóval drágább, mint itthon (kivéve az ásványvíz). Vendéglőben alsó hangon, gyengébb helyen 80 sékel/fő, de jobb helyeken nem ritkán 160 sékelt hagytunk ott (1 sékel kb. 42 forint volt). Egy sawarma, hot-dog, hamburger 15-30 sékel, üdítő, sör hozzá 6-20 sékel az utcán is. A hot-dog és a hamburger az itthon megszokott háromszorosa, tehát egy étkezésre bőven elég, főleg, hogy a legtöbb helyen annyi ingyen salátát eszel mellé, amennyi beléd fér. Ne hagyjuk ki a humuszt (csicseróborsó-krém), a szabich-ot (pita vagy laffa (pita de palacsintaszerűen elkészítve és nagyobb + padlizsán + tojás stb.),a falafel-t (ezt mindenki ismeri, de itt nagyon jókat készítenek). A helyi sör finom, és boltban viszonylag olcsó, 2 említésre méltó márka van, a Goldstar és a Maccabee.

Utazás:

Budapestről a Malév menetrend szerint közlekedik minden este 23:45-kor. A jegy időszaktól függően 90-100 rongy, de láttam akcióban 20 és 45 rongyért is retúrt. Odakint péntek napnyugtától szombat napnyugtáig a zsidó sabbat miatt nincs tömegközlekedés, csak a taxi vehető igénybe (vagy bérelünk kocsit). Mindenképpen a kocsibérlést ajánlom, egy klímás 1.2-es Punto 40$ körül van. Dombornyomott kártya elengedhetetlen! Mi cégen keresztül 26$-ért középkategóriás kocsikat kaptunk, ha kint dolgozunk érdemes rákérdezni, van-e nektek is kedvezmény.

Látnivalók, szórakozás:

Rengeteg szép hely van, bár a romok többsége alig maradt meg (mindig jött vki, aki lerombolta az előző városát). Feltétlen meg kell nézni Jeruzsálemet (a történelmi nevezetességeken kívül az Izraeli Múzeumot is), Ein Gedi-t (oázis a kősivatagban), Bet Shean (római kori ásatás), Ako városa, Ceasaria stb.)
Éjszakai élet: Tel-Avivban fantasztikus, nem tudunk úgy lépni, hogy bárba vagy étterembe ne botlanánk, nem is tudom pozitív jelzőkkel leírni. Mi fogalmunk szerinti disco nem nagyon van, a bárokban nyomják a zenét és ott táncol mindenki. Ne lepődjünk meg, ha a pultossal belépéskor kezelni kell :) A helyiek szerint Eilat is ilyen, de nekem nem jött be, kb. 2 bár volt, ott is 3-kor már alig volt valaki (3 napos ünnepen!)

Biztonság, beutazás:

A 4 hónap alatt minden 3. héten volt valahol robbantás, de veszélyérzet nincs, minden helyre belépve megvizsgálják táskánkat, ruhánkat. Ha nem utazunk busszal, kicsi az esélye, hogy felrobbanjunk. A reptéren sokat kekeckednek beutazáskor, főleg ha arab pecsétünk is van, ezért konkrét szállás (és persze a foglalás visszaigazolása) nélkül jó esélyünk lehet visszatoloncolásra. Ez a (régebben) illegálisan ott dolgozó magyar, román stb. munkaerőnek köszönhető.

Ceasareia - spot a háttérben

Haifa - spot balra

Herzliyya

Herzliyya 2

Jaffa - Őrült szörfös a háttérben

Tel Aviv - hullámok

Tel Aviv Windsurfing

Tel Aviv Windsurfing 2
További info: Bártfai Tamás (Bártfa)