Vassiliki-Ponti (Lefkada) - Görögország (2003.)

Annyian és annyiszor jártak már itt szörfösök, hogy újabb leírás helyett néhány 2003. évi élménybeszámolót fésültem össze többek tollából:

Banga S. (sbanga@raiffeisen.hu)

Kedves Vassilikibe indulók!
Igértem egy beszámolót én is, még vagy három hete, de aztán elsodortak az események. Annyi mindent megírtatok időközben, csak néhány kiegészíteni valóm maradt.
Utazás autóval (lefelé így mentünk) Szaloniki-ig le van írva itt: http://www.badacsony.hu/kalauz/bulgaria/fus75.html, állanóan frissül, tök korrekt, mondjuk kicsit elfogódott a bulgárokkal szemben. A szerb bulgár átkeléshez erős idegek kellenek, meg némi mazochizmus, készülj fel, hogy le fognak venni, ha van rajtad sapka, ha nincs. Annyi a korlátozás, nekem kínszenvedés volt a negyvenedik 40-es, 50-es táblánál is lassítani, amikor tudtam, hogy még 600km van előttem. De lassítottam, 40-el mentem, mégis megvágtak :(. Összesen kb. 20-50 Euróval azért meg lehet úszni, még mindig olcsóbb, mint a macedon vízum. Sok magyar kocsit látni útközben, jöttek mentek ismerőseim éjszaka is, a közbiztonsággal nincs gond, útonállni csak a rendőrök szoktak. Görögországban szuper utak, semmi gond. Építenek Szaloniki-től Johannina felé egy autópályát, a térképem szerint kb 60%-ban kész, és km-ben is rövidebb, meg átszeli a leggázosabb szerpentines szakaszt. A térképet sajnos csak kinn vettem, ezért mi nem arra mentünk, de érdekelnének a tapasztalatok, mennyire van kész, mennyire használható tényleg ez az út. Szalonikitől kb 30km-re Larissa felé indul Veria Kozani Grevena útirányon, és Veria-Grevena közt már autópályának jelölik. Szóval mi Szaloniki Katerini Larissa Trikkala Johannina Arta felé mentünk, ebből a Trikkala Johannina kemény szerpentin. Figyelem, Preveza-nál van alagút, nem kell megkerülni az Amvrakikos öblöt.
Vassilikiben mi 8 napból 6-ot mentünk, mondjuk volt nap, hogy csak 1.5 órát, de volt, amikor du 1-től este 10-ig. Szóval nem igaz az, hogy naplementekor mindig eláll a szél. Néha beerősödik. Vitorlát 5.3-at és 6.8-at használtam, a 4-est nem kellett bevizezni. Jobbára 4-5-ös szél volt, néha kevesebb, ritkán több. A szállásunk Pontiban volt, a hegy lábánál, Június végén még 30 Euro volt négyünknek egy kétszobás klímás appartman. Ez versenyképes ár a kempinggel szemben is! Appartmant lehet találni szerintem mindig, legfeljebb nem közvetlen vízparton. Mi kb. 50m re voltunk a víztől, akkora távolságon még cipeltem a surfot minden nap. A parti tárolás 37 Euro/hét.
Vassiliki tényleg nem egy világváros, de vannak hangulatos éttermek, és nekünk nem volt hasmenésünk az olivától sem.. A Vassiliki öböl partja kavicsos, állítólag néhány éve szórták le, mert vitte a homokot a szél. A víz sekély, nagyon meleg, van egy 30 méter széles homokpadja, (tiszta Balaton :)). Rövid ruha bőven elég, sőt lehet kapni lenn a sportboltban Lycra polót 23 Euro-ért, én abban nyomtam. Az öböl vize nem túl tiszta, érzékenyebb családtagjaimon megjelent néhány gyanús kiütés a hét végére. Gondolom, a csatornázás még nem áll a helyzet magaslatán. De én inni csak benn ittam a vízből, a mély részen, ott meg már tiszta volt :))
Kirándulóhelyek: Agiofili ott van Vassilikitől délre, a kikötő után indul egy út, kb 4km kocsival, meg még 800m gyalog. Vagy az öbölből indul óránként motorcsónak. Nagyon szép kis öböl, kristálytiszta vízzel, ott érdemes délelőtt fürödni. Porto Katsiki nem szebb, csak nagyobb, és messzebb van. Lefkada egy szép kis város, nem több. Visszafelé a komp: (Találkoztunk kint nyíregyházi sporttársakkal, ők rábeszéltek). Kinn véve a jegyet 220 Euro volt a kocsi, két felnőtt, két gyerek, deckjegy. Kalandvágyóak vagyunk, meg kiszámoltuk, hogy ha leszámítjuk a benzint, útdíjat, egyszeri szállást Szaloniki alatt, és persze a bulgárok sápját, akkor már nem is olyan sokkal drágább, ezért vállaltuk. Az Anekkal mentünk, simán beengedtek az alsóbb, zárt, klimatizált süppedős szőnyeges fedélzetekre. Ott ez úgy megy, hogy mindenki lerakja a motyóját egy nyugodt sarokba, megágyazhat, alhat, olvashat, ehet, ihat stb. Senki se háborgatott minket. Célszerű az Airseat teremben aludni este, mert ott le lehet csavarni a villanyt. Az út 24 óra, de aránylag pihenten jöttem le a hajóról, és az a 7 óra a szlovéneken keresztül hazáig már meg sem kottyant. Összefoglalva: nyugis, szélbiztos, (összevetve pl a Gardával) erős szeles, ideális tanulóhely. De bitang messze van, legalább 2-3 hétre kell menni, akkor az sem olyan dráma, ha szélcsendes pár napot fog ki az ember. A délelőttökre és estékre meg sok sör, jó társaság meg néhány jó könyv kell.

Eper (eperjesi.tamas@lnx.hu)

Az, hogy nem voltam felhőtelnül boldog, meg hogy 2 nappal korábban hazajöttünk a tervezettől, az pont a szél hiánya miatt volt. 12 teljes napból mindössze 6 napot tudtam érdemben szörfözni, ami meglehetősen gyatra arány, ahhoz képest, hogy én minimum 9-10 napra számítottam. én is megnéztem a szélsatisztikát, meg már ott elkezdtünk gondolkodni rajta, hogy mit is írhattak a két hétre, de engem teljesen letaglózott, amit ezek állítottak. Nevetségesek adatok vannak feltüntetve. Komolyan mondom rosszabbak, mint a szlovák sípályákra vontakozó jelentések. Olyan napokra írnak 4 órás szeleket, amin be sem tudtunk menni, akkora szélcsend volt. Azért merem ezt ilyen bátran leírni, mert a kempingből több emberrel is beszélgettem erről és ők sem mentek többet mint mi. Azért az hozzá kell tenni, hogy azok, akik a hegy lábánal szörföztek több idejük volt ez tény. Egy nappal biztosan többet tudtam volna menni, ha felgyalogolok odáig, de hát a fene gondolta, először jártam ott. Szóval én mindenkinek javaslom, hogy vagy fent a hegylábánál bérelje apartmant, vagy szörtárólót vagy cipelje fel a cuccokat a parton (kb 500 m lehet) odáig délután kettő körül. Akkor jön a szél, ha jön. Nekünk nem jött egyszer sem korábban, meg volt még 2 nap, amikor 6-tól lehetett tolni. A másik, amit megfigyeltem, hogy ha az ember lát 2-3 nagyobb felhótt a feje felett, akkor az napra kampo a szélnek. Azért is jöttünk el korábban, mert pénteken reggel felnéztem az égre és teljesen be volt borulva! Bejött a hidegfront, na gondoltuk, ennek annyi 2 napig. El is jöttünk. Másik, amit még ott a guruktól hallottam, hogy amikor lemegye a nap és felhő van az "Eric"es dob vonalában, akkor másnap nagy szél lesz. Ez egyszer be is jött nekünk, atom nagy szél volt. Na az egy nagyon jó nap volt! Ja én 5.5-el mentem végig kivéve azon a bizonyos napon, amikor pár órát 4.5-el túrtam a habokat. Egyébként hallottam olyan németeket, akik 10 éve mindig lent vannak és állították, hogy idén a leggyengébb a szél. Szóval én ha nem hallottam volna azokat a gyönyörű leírásokat, amiket olvastam, és csak a mi tapasztalatainkból indulnék ki akkor senkinek nem javasolnám Vassilikit szörfözésre. A másik dolog, hogy bazi unalamas a város magában. Nincs egy érdemes szórakozóhely vagy valami. A csajok max 12 - 13 évesek:), akik ügye max a második hét végére lettek számunkra elfogadhatóak.(el tudjátok képzelni, hogy két hétig várjátok a szelet a szélbiztos parton aztán semmi? Ramineme Aneme = kibaszott szél görögül fonetikusan:) tanultam ilyeneket!!!) Még egyszer egy napra meg is betegedtünk, pont mikor szél volt, de azt is beleszámítottam a 6 napba, mert két hányás után még visszamentem szörfözni:). Ja a másik amin felbasztam magam, az az volt, hogy 3 napon keresztül úsztam a cuccal hol 15 percet, hogy 1 órát. egyszer meg 1 óra úszas után kimentettek motorcsónakkal (ez meg van videón is befelé még tépek kifelé meg motorcsónakozom. köszi). mindezt azért, mert az Eric egyszer csak egyik másodpercről a másikra teljesen leállt.. Meg sem mozdult a levegő (max a hegy lábánal, ott még tolta a sok gekkó én meg úsztam). Szóval az én tanácsaim, akik mennek Vassilikibe, hogy vigyenek társaságot vagy szerezzenek be ott, hogy ne unatkozzanak este ( nekünk szerencsénk volt egy görög egyetemista csapattal toltuk egy hétig), minden nap amint szél van kreuzoljanak fel a hegy lábához és el se mozduljanak onnan vagy sétáljanak fel a parton a cuccal. Az is jobb, mint úszni meg nézni, hogy nincsen szél. Ha megáll a szél és a motoros odamegy hozzád, hogy jól vagy-e, mondjátok simán, hogy vigyen csak ki! Először ugyanis a saját, kölcsönző tagokat szedik ki, aztán meg ha azt mondod, hogy jól vagy elhúznak a gecibe, hogy ússzál ki magad köcsög. Ilyen is volt. De legalább ingyenes. Ha gond van, eltörik, elszakad valami bent, akkor a deszkán ülve integetni kell két karral nekik. Azt értik, akkor megint csak kivisznek. Ja ne egyetek túl sok görög kaját (oliva rulez fujj) a kemping éttermében (15 % kedvezmény, nem drága árak, szerintem egyébként sem drága a kaja ott, haza hoztam egy csomó konzervet, mert inkább vettünk ott cuccot), bár spórolhattok vele, mert azután 3 napig nem esztek semmi csak a budira jártok. Végül is ez is jó. Egyébként nem rossz a kaja, csak óvatosan. Nem kell minden görög cuclit megkóstolni:).
Én arra emlékszem (nincsen nálam a térkép, hogy Grevenába autopályán érkeztünk. Addig van kész. Igaz nem teljesen Szaloniki-től, mert közben van egy komoly hegyi szakasz (azt hiszem 2 óra volt). De láttam mindenhol, hogy húzzák az új hidakat meg a nyomják a földmunkát ezerrel. Talán jövöre már végig autópályán, vagy autópálya szintű úton lehet majd menni! Igen Bulgáriában is nyomják Szófiától az utat a határ felé, ahol még nincsen kész. Nekünk a szerb és bolgár rendőrökkel nem volt gondunk (sok helyen tényleg mérnek a kis gekkók). Odafelé pedig nyomtuk Bulgáriában mindenhol a 120-at a helyi autósokkal együtt. Visszafelé mindent betartottunk, kivéve a szerb autópályán a 10-30 km hosszú 60-as korlátozásokat. Ott csak az eltereléseknél mértek, arra vigyázzatok. Mi a görög rendőrökkel akasztottuk össze a bajszunkat :). Szóval ha egy rendőr autó megy 10! cm-re a seggetektől, előttetek egy kamion, kettős záróvonal és egy másik magyar Audi és egy svájci valaki meglövi a kamiont, valamint a rendőr kivár és nem ugrik rögtön utánuk, az nem azt jelenti, hogy te is meglőheted a kamiont! :) mind a hármunkat elkapott a turbo 2.0-s octavia - 167 EURO. Köszi! Nem fizettuk be sehol még. Nem tudjuk, szerintetek lesz valami következménye? Nem hiszem, de azért hátha tudtok valamit! Egyébként a görögök mindenhol előznek meg a leálló sáv az igazából nem leálló sáv, hanem külön sáv, amibe illik lehúzódni a 40-es táblánál is, amikor 110-nél hátulról nyomnak le, hogy takarodjál már az útból te tetű :)! (megtörtént, levettül videóval!) De az utak Görögországban tényleg nagyon korrektek. Én azt hiszem, hogy igazából az utakkal csak a Szófia előtti illetve az azt követő 30 km-en van gond. A többit rendben találtuk.
Közbiztonság: mi visszafelé mind a bolgár, mind a szerb szakaszt éjnek évadján tettük meg. Semmi gond nem volt. Egy gengszer kinézetű magyar sráctól kaptuk a jó tanácsot, hogy ha a bolgár (ál)rendőr megállít és ki akar szállítani, akkor a kulcsot vegye ki adja oda a társnak, aki a kocsiban marad, hogy ne tudjanak beugrani. Ha előkerül a fegyver, akkor szerintem mindegy, hogy mit hova raktok, mindent odaadtok úgy is:) Na ennyi! Jó utat mindenkinek!
Ui.: ja vettem kint egy boom-ot is a clubvass-nál 55 EUR-ért. Tök zsír. Így jöttem ki 440 EUR-ból. Szóval bírható!

Bártfai Tamás (tbartfai@pgsm.hu)

Tudom, lerágott csont, de én is hozzászólok Lefkadához (Eperrel voltam): az a 6 nap siklás a 12-ből is elég gagyi volt, mert volt, hogy max. 1-2 órát fújt a szél (én maradéktalanul 2-3 nappal vagyok elégedett). Talán ha felrántom a 6.8-as vitorlát, picivel többet szörfözök. A ClubVass hazudik mint az állat, kicsit furcsa a 3-4 bft bejegyzés több óra siklással 7.9 vitorlamérettel. Én is csak jót hallottam idáig Vassilikiről, de mi keményen megszívtuk, bár ahogy hallottam Alacatiban is volt már 2 szélmentes hét. 2 nappal hamarabb jöttünk haza, mert beütött a hidegfront, tutira 2 napig nem lett volna szél. Mielőtt megérkeztünk, akkor sem volt 1 napig szél, tehát kb. 15 napból 6 szeles nap a statisztika. Egyébként a 78 kg-hoz az 5.2-es vitorla néha kicsi volt. Egy nap kellett volna 4.5. A szél nagyon rángatós, néha egyik pillanatról a másikra leáll, én szerencsére csak egyszer úsztam. Minél beljebb és közelebb a hegy lábához kell menni, egy bányaszerű dologgal egyvonalban általában nagyobb a szél. Egy görög srác szerint augusztusban már egyértelműen jobb hely Kos vagy Rodosz.
Aki arra jár, keresse fel Egremni Beach-et, mert nagyon szép hely, emberek alig vannak. Én robogóval bejártam a környéket, szép a vidék, de a strandokon kívül kiemelkedő dolog nincs. Az öböllel szemben van Ithaka szigete, ami Odüsszeusz otthona, de az útikünyv szerint ott is csak a tájat csodálhatjuk. Útközben odavissza 26 km-es kitérő Dodoné jóshely (Ioannina előtt), bár semmi leírás nincs a műemlékek mellett, nem úgy mint máshol. A színház közepén ronda meteorológia állomás, + a romok között kontérek. Ha vki kíváncsi, hogy lehet a műemlékeket elcsúfítani, feltétlen keresse fel.
Út: Grevena-tól Metsovó felé mentünk, ami a legrövidebb útszakasz, de ez is elég hegyvidékes, bár kiváló minőségű úttal. Egyébként itt szarok az útjelző táblák, latin nincs is, minket is egy görög terepjárós igazított útba. Prevezánál az alagutat nem táblázták ki, Aktio nevű falucska irányát kell követni. Szerbia, Bulgária, Görögország: mindhárom helyen jártunk nappal, éjszaka, semmi gond nem volt (a köcsög görög rendőrpárost kivéve, 10 centire tolták a kocsi hátuljától, direkt kikényszerítve a szabálytalanságot mindenkiből, angolul nem beszéltek direkt, nemzetközi jogsit akartak, és még börtönnel is fenyegetőztek, amin csak röhögtünk). A görögök segítőkészek, néha még a forgalmat is leállítják, ha eltévedsz, hogy meg tudjál fordulni. Kemping: 25 Euro (2 fő, 2*6,5, 1 sátor 5 Euro, 1 autó 5 Euro, és + 2 Euro) lett volna, megkérdeztem mi az a 2 Eurós díj, mert nem értem, erre nem számolták fel. Így lett 23 Euro/éj (2 fő, 1 sátor, 1 kocsi). És még ezután engedtek az árból. A áram 4 Euro/nap, de ha csak mobilt, aksit akarsz tölteni, ott a recepció, szépen meg kell őket kérni.

Robi (fourka@freemail.hu)

Köszi Eper a hosszabb leírást, tanulságos volt, mert iden is - immár harmadszor - Lefkadara megyek...
Par gondolat:
- Öböl: A Vassiliki öbölben a szörfös falu valójában Ponti, ami a hegy lábánál van, itt fúj legjobban es legtöbbet a szél. A camping tényleg szerencsétlenebb, mert a városhoz közelebbi végén van. Ha jól fúj, akkor a hegy felőli része simább, a campinges rész hullámosabb.
- Clubvass széljelzés: Tényleg úgy tűnik túlozzák a szelet, tavaly szeptemberi statisztika 5.0-5.7-es vitorlát írt arra a napra, amikor 6.2-6.9-el mentem a 70kg súlyommal.
- Leirások: Aki még nem tette, érdemes elolvasni a többi leirást - kettot en irtam :-)
- Camping: Főszezonban egyertelműen olcsóbb, de augusztus közepétől-végétől érdemes appartmannal probalkozni (Ponti-ban), mert pl: tavaly 20 EUR-ért kaptunk 2 szemelyes studiot, Hollóek főszezonban 80 EUR/5 főért voltak a Nefeli House-ban.
- Strand: A lassan mélyülő vízben kitűnően lehet a családdal (barátnő, feleség) szórakozni délelőtt. Délutan viszont nem érdemes próbálkozni a fürdéssel, mert életveszélyes a szörfök között.
- Szórakozás: A 12-13 éves lányokrol nem tudok mit meselni :-))) Éjszakai élet nincs. Lehet kirándulni délelőtt: Nidri vízesés, Agiofili, Porto Katsiki, Lefkada stb. Este pedig ki lehet pihenni a szörfözés fáradalmait. No ennyi jutott eszembe.

Szeszák Balázs (szeszak.balazs@mail.trans-sped.hu)

Tegnap este értünk haza Lefkadáról. Nagyon sajnálok mindenkit (Eper, Ákos és a többiek), akik ott jártak az idén és nem találkoztak megfelelö mennyiségü széllel. Mi 7 tiszta napból 7-et mentünk kajakra. A kezemröl a bör már elsö nap lement, kénytelen voltam olyat tenni, mint még surfös pályafutásom alatt soha: vettem egy kesztyüt. Egyébként nézzétek a www.clubvass.com -on a wind stats-ben a múlt heti adatokat. Teljesen helytállóak. Csütörtökön nagyon brutál volt, azt irja: ajánlott vitorla méret: 3.3-4.7. Én szegény barom 5.3-al mentem, szerintem nem ment senki akkora vityóval egész Vassilikin, de nem volt kedvem átszerelni 3.9-re. A német sátorszomszédom ott panaszkodott, Ö csak 80 kilo (én is) és 4.1-el végig overpower volt neki... A földrengés izgi volt. A kocsi kb. 1 méteres amplitudóval mozgott elöre-hátra, csodálkoztam hogy nem tört össze 1 jármü sem a zsúfolt campingben. Állitólag 4 fal közt elég szörnyü volt, recsegett-ropogott minden. A fent emlegetett német sátorszomszédom: - it was just like in the funpark... Aki járt Lefkada-n csak 1 info: Porto Katsikin leszakadt a sziklafal. A rengés reggel fél 8-kor volt, most képzeljétek el, ha kora délután történt volna... Még annyit az egészhez: szerda este a Clubvass a szokásos filmvetités alkalmával "Corelli kapitány Mandolinja" volt müsoron. Nem akarom a tartalmát részletezni, de aki látta tudja, a film Kefallonia (15 km Lefkada-tól) szigetén játszódik, a végén hatalmas földrengés. Csütörtök reggel megkaptuk élő egyenesben. Mindenesetre én nem csalódtam Vassiliki Beach-ben az idén sem. Szerintem miután idöjárás változást nem igér egyetlen média sem, a szél tart tovább, kár hogy a szabi kevésbé...