Vassiliki (Lefkada) - Görögország (2010)

...FGHKLÉJ: szeptember

2003 után mi is Vassilikiben kötöttünk ki, alább leírom élményeimet:

Szél: Minden nap fújt, bár felhő mindig volt az égen, volt borulás, pár km-el feljebb eső is. Vasárnap, hétfőn kb. 17 körültől nagyjából 2 órát fújt, 6.0-val lehetett menni. Kedden kirándultunk, és lekéstúk a szelet, de volt biztosan, mert az utolsó sikló szörfösöket még láttuk. Szerdán 5.3 vagy 6.0, nem emlékszem kb. 14-től, csütörtök kb. 13-tól éjszakába nyúlunk pusztulat, 4.4 sok volt. Pénteken 4.4-re kezdett fújni délben, de este már csak 6.0 játszott. A partközelben sokszor leálló, pöffös. Általánosságban bent, a hegyoldalba vájt háznál jobban fújt, bár ott is pöffös. Windguru és hasonló oldalak megközelítőleg sem használhatók, esetünkben a felhős égbolt-nincs szél szabály sem jött be. A víz engem nem zavart, én amúgy is csak hobbista összeszorított foggal verető szörfös vagyok :)

Szállás: Hotel Odeon, 208 euró/fő/hét, booking.com-on foglalva. Mindenkinek ajánlom, nem tudok belekötni semmibe, azon kívül, hogy foglaláskor levonták a teljes összeget, és nem visszatérítendő lemondás esetén sem. Szörftároló, füves udvar, fapalló a köveken majdnem a vízig. Van WiFi az árban, hűtő, rezsó, vízforraló, jó beosztású, tiszta és nagy szoba, a személyzet nagyon kedves stb.

Utazás: Macedónián át Thesszaloniki felé, kb. 18-22 óra határtól függően, 100 körüli tempóval. Szerbeknél kentük, nem tartottuk be az értelmetlen táblákat, megúsztunk mindent. Visszafelé a szerb részen álltunk sokat, a magyaron azonnal átjöttünk utána meglepetésre. Az út sok helyen olyan gáz, hogy nem is mertem volna 100 fölött nyomni, ha lehetett volna sem. Szerbeknél a macedón határ és Nis között visszafelé nem nagyon van kút, utolsó mikrogramm benzinpárával gurultunk be a kútra, erre figyeljetek. A benzin a görögöknél irtózatosan drága, egész országban a legolcsóbb kutat Vassilikiben, a fenti "supermarket"-nél találtuk, 1.468 euró. A benzin kb. 310 forint körül van a konverziós költségekkel is számolva Macedóniában (66,50 MKN a Makpetrol kutakon) és Szerbiában is (117,4 vagy 119,4 RSD, több verzió nincs). Macedóniában egy helyen nem fogadták el a kártyát, és egy helyen a pályán a szokásos 1 euró helyett csak 2-ért engedtek át (amúgy 1-2-1 EUR sorrendben, vagy 50-60-50 MKN). Én váltanék dénárt ott is legközelebb, a maradékot meg elvásárolnám kútnál. Szerbiában dinárral fizettünk. A görög pálya jó, jövőre tuti fizetős és méregdrága lesz. Apró meglepetéseket a leállósáv(ban/mellett) (!) üzemelő büfék, a nem létező benzinkutak jelentenek. Thesszaloniki után kevés benzinnel ne induljatok útnak.

Egyéb: 2003 és a megszépült emlékek után mellbevágó volt a görög igénytelenség, kosz, lehúzás, korrekt helye az országnak nem az EU-ban, hanem valamelyik rosszabb arab ország mellett lenne. Egyedül a szállásadóink enyhítették valamelyest az erősen negatív összbenyomást. Persze az igénytelen, ember nagyságú gazos, sittes telkek a szállodák közt a parton rombolják ezt az összképet is. Porto Katsiki és Egremni (meg a többi) strand a lehúzás magasiskolája már, 4-5 eurós parkolódíjat szednek, ezért gyakorlatilag mindenki az úton parkol egymás hegyén-hátán. Elmentünk még Nidribe a vízeséshez, ami egy irtózatosan 0.0 pontos turista gáz, nyáron a csövön felpumpált víz szolgáltatja a vizet. Átmentünk még Kefallóniába komppal, 7,5 euró egy főnek, 7 euró egy robogónak egy irány. Kefallónia klasszisokkal szebb és tisztább hely. Az árak nagyon magasak, egy 1,5 literes kóla 1,60-1,90, fél kiló kenyér 1 euró, péksüti 1,50-től stb, igényesebb felvágott sajt 11 euró per kilótól.

Összegezve a szállás és a szél bementette királyra a nyaralást, de ha megtehetem, jövőre Egyiptomba vagy Marokkóba megyek vissza (Rodoszt már 2 éve kizártam).

Muresz: szeptember

Mi is épségben hazaértünk Vassilikiböl tegnap. Háááát... Nekem szörfszempontból kicsit csalódás volt :-( Lehet, hogy általánosíthatunk a szezonvégével, nem tudom, de az tény, hogy 10 napból 1 nap fújt végig, akkor sok volt az 5.5, 1 délután erös túlvitorlázottság mellet 6.8-cal toltam, míg a többség 6 körül, ezen kívül volt még kb. 3 nap, amikor délután 4-5 körül lehetett 1,5 órát menni a 6,8-cal, de annak is a fele ácsorgás volt. Vagyis bokáig vízben egyensúlyozva és pöffre várva telt fél perc, majd a szél hirtelen érkeztével 10mp bírkózás a fennmaradásért, aztán fél perc siklás, forduló, még fél perc siklás, majd kezdödött elöröl...
Nyár közepén is ennyire pöffös, vagy ez csak a kevésbé forró levegö szeszélyes párkapcsolata Erikkel?
Ezért többnyire a képen látható szemszögböl néztük a vassiliki öblöt :-) Így volt ez az egyik szép délutánon is, amikor annyira összevissza fújt a szél, hogy a Nefeli zászlói a szárazföld felé lobogtak, míg a Clubvass zászlók a víz felé (egymástól kb. 300m-re :-s Néha viszont Ponti felöl jött egy-egy olyan pöff, hogy a zsákban levö vitorlát is vitte. A parton levö cuccokat végül elrendeztem, hogy ennek megfelelöen biztonságban legyen, majd úgy 10 perc múlva jött egy 5mp-es pöff kb. 100 km/h-val az ellenkezö irányból. Mire hátranéztem, az utastársak számára szorfoktatás céljából vitt 25 éves F2 Strato (ha valakinek még mond valamit a név) 1m-rel a föld felett vízszintesen repült és kishíjján letarolta a napágyakon 20 méterrel odébb békésen sütkérezö embereket!
Mindazonáltal lefotóztam az összes partközeli apartmanház tábláját, mert lehet, hogy jövöre is visszatérünk és akkor jobb lenne közelebb lenni a strandhoz (igaz, így 8 euróért szálltunk fejenként).

A szörfözés mellett tényleg hihetetlenül szépek a strandok, a szerpentinek, kedvesek a kisvárosok, olcsó a motor és a gyros.
  Vassiliki szélcsendben Vassiliki öböl

Slajder: július

Egy-két aktualitás Vassilikiről, nem akarok teljes leírást már úgyis sokan írtak róla, lerágott csont.

Az út Bp-től 1400 km körül van. Szerbia felé Röszke (néha lassú), Tompa és Tiszasziget jön szóba, utóbbi csak este 6-ig működik.Belgrádig útépítés, autóút és autópálya váltakozik, aztán Nis-ig pálya, utána jobbára 80-as táblával teletúzdelt autóútféle. Szerbia kb. 14 euro egyirányban, a benzin 20 ft-tal olcsóbb mint nálunk és mindenhol ugyanannyi mert hatósági áras. Macedónia gyorsan eltelik, 4 euró, már eurot adnak vissza itt is (persze ne 500-ast adjatok) és számlát is kapunk mindenhol, úgy néz ki a szabadrablást beszüntették a balkánon, vagy a pénztáros félti a munkahelyét. A benzin 1-2 ft-tal a szerb árak alatt, én a teletank 95-öst gond nélkül megúsztam visszafelé, a görögök ugyanis éjszaka jobbára zárva vannak. A dízellel voltak gondok tavaly, nem érdemes erőltetni. A Makpetrol kút európainak tűnt, a kártyás fizetés is biztonságosnak látszott. A görögöknél sajnos 1.50 euro jelenleg a benzin, pályadíj még csak 6-7 euro (a lefkadai alagúttal), de nagyon igényes autópálya épült kelet-nyugati irányban a hegyek közt, ez jövőre tuti fizetős lesz mert épülnek a kapuk. A balkáni vezetési stílust hamar megszoktam, lényegében mindent lehet amíg nem ütközöl vagy nem látsz rendőrt.

Lefkadaváros után van egy LIDL szupermarket, érdemes megjegyezni mert olcsó nagybevásárlásokat tehetünk, 35 km Vassilikitől. A lokál boltok kicsit drágábbak (azért a Balatonnál nem sokkal), gyümölcs, zöldség olcsó, beülős vendéglők 6-10 euro/kaja, talponállóban 2 euro körül a gyros pitában, 2.50 a töltött palacsinta. A kempingtől nyugatra érdemes szállást keresni, ott minden a parton van, 4 személy 70 euro körül kijön naponta légkondival és gyengén felszerelt konyhával.

A szél merőleges a partra, kissé elfújó, de abszolút biztonságos öbölről van szó. Délelőtt 1 bft onshore szellő, jó tanulni, a víz különben is nagyon lassan mélyül és langymeleg is. A talaj homokos, a part kavicsos. Délután jön a mistral termik által erősített változata, jó pöffös és felhős időben el lehet felejteni. Ilyen nem túl gyakran van, én 20 napból talán 3-on nem szörföztem, volt 2 nap 6.4, 3 napon 4.7, a többi 5.4. Érdemes a nagyobb vitorlát megbecsülni, ilyenkor az ebéd után ellustult tömeg nem száguldozik mindenhol, és szép sima marad a víz. Ha befúj, akkor fél Anglia bevágtat fogait összeszorítva, rövid időn belül szörfözhetetlenül chopos lesz a víz. Freestylera kifelé jövet nyílik nagyobb esély (bal láb elöl pozíció kellemes), csökken a szélerő és a part mellett kisimul a víz, a derékig érő vízben lehet riogatni a beachstart fortélyait tanuló kezdőket. Befelé (jobb láb elöl, én is erre szeretek jobban manőverezni) az első 100 méteren borzasztó pöffös, aztán meg chopos. Tovább kell menni a szikla alá, ott a víz jobb csak a 5 méterenként váltakozó pöffök zavarnak. Sajnos néhány freerider is odaszokik előbb-utóbb, akkor a víz is lötyögni fog. További lehetőség továbbmenni az óperencián túlra (kb 2 km a szikla alatt), oda már nem merészkedik a jónép, és egyedül küzdhetünk a sűrűn kis hullámos, továbbra is pöffös körülményekkel. Itt egyszer találkoztam egy tömött kirándulóhajóval, életemben nem kaptam ennyi tapsot, füttyöt, sapkadobálást stb. egy mezei spockért. Estefelé sem áll le mindig a szél, ha az árnyék eléri a várost érdemes közelebb navigálni, egyszer kellett 20 méter úsznom összesen. Kb. 5-6 óráig erősödik, és naplementéig gyakran nem adja alább. Egész napos széllel nem találkoztam.
Pozitívumok tehát: meleg van, meleg a víz, meleg a szél. Szélbiztonság nagyon jó. A part mellett a vízben délutánig örülhet a család, kisgyerek, lehet kezdőket szörfözni tanítani. Van pár hely ahova délelőtt el lehet menni ha már unatkozunk (Porto Katsiki és egyéb strandok, Lefkada, vízesés stb.) Autóval el lehet érni, sok cucc jöhet, a repülőnél olcsóbb.
Negatívumok: chopos, pöffös víz, itt új manővert nem könnyű megtanulni, esetleg bal láb előre helyzetben. Saját problémánk volt hogy az apartmanunkhoz nem tartozott napágy, medence (a parton hátrányos helyzetűnek éreztük magunkat, a többieknek volt), de ez inkább szentimentális jellegű megjegyzés. Az viszont nem, hogy a kölcsönzőben tárolt vitorlámat (Grand Nefeli) simán kiadták tanulni, és tökig feszítve állt 2 szélcsendes napon keresztül amíg észrevettem. Remélhetően a hideg fagyos téli esték feledtetik ezt az intermezzot és akkor jövőre ismét célba vehetjük Vassilikit.